Logo [Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä]
 
 
 

Liikunta

Kaikki Forssassa tarjolla oleva liikunta 

Humppilan kunnan liikuntapalvelut 

Jokioisten kunnan liikuntapahtumat 

Tammelan kunnan liikuntapalvelut 

Ypäjän kunnan liikuntapalvelut 

 

Omahoitolinkit

Ikäihmiset

Lihasten käyttö on välttämätöntä ikäihmisille

Päivittäinen liikkuminen on ikäihmiselle elinehto. Liikunta ei estä vanhenemista, mutta sen avulla parannetaan lihasvoimaa, tasapainoa, liikkuvuutta ja unen laatua. Kaikkien iäkkäiden tulisi välttää liikkumattomuutta. Arkiliikunta ja ulkoilu muodostavat tärkeän päivittäisen perustan, jota omatoiminen ja/tai ohjattu liikuntaharjoittelu täydentää. Arjessa selviytymisen kannalta iäkkäille ihmisille suositellaan lihasmassaa ja nopeusvoimaa lisäävää harjoittelua. Harjoitusvastuksen pitää ylittää päivittäinen kuormitustaso eli harjoituksen pitää olla tehokasta ja tuntua rasittavalta.

Tasapainon ylläpitäminen ja parantaminen edellyttää jatkuvaa harjoittelua. Hyvällä tasapainolla vältetään kaatumisia ja tapaturmia. Liikunnalliseen elämäntapaan saa usein kipinän vasta silloin kun itse oivaltaa liikunnan tuomat hyödyt omalle terveydelle ja kunnolle.

Tietoa liikunnasta:

www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta
www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka/liikuntapiirakka_yli_65-vuotiaille
ohjeet ikäihmisille  ja samat ohjeet You Tubessa

Voima-, tasapaino- ja venyttelyharjoitteluohjeita:

www.voimaavanhuuteen.fi/fi/liikuntaharjoittelu
www.voitas.fi
www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikkumaan

Jaettava materiaali:

Työikäiset

Liikunnasta voimaa arkeen

Omasta kunnosta huolehtiminen on tärkeää niin fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kuin työssä jaksamisen kannalta. Liikunta antaa arkirutiineihin lisää voimia ja energiaa sekä rentouttaa ja parantaa unen laatua. Liikunta auttaa myös painonhallinnassa, vahvistaa luita ja lihaksia sekä parantaa ryhtiä ja kuntoa. Istuminen on fyysistä passiivisuutta ja useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila. Tästä syystä istuminen on terveydelle vaarallista. Liikunnan painopiste on hyvä olla jo keski-iässä lihasvoimaharjoittelussa jotta estetään toimintakyvyn heikkeneminen. Jos liikunta ei houkuttele luonnostaan, motivaatiota on hyvä etsiä tavoitteista joilla on merkitystä omaan hyvinvointiin.

Tietoa liikunnasta:

www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta
www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka 
www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus  

Voima-, tasapaino- ja venyttelyharjoitteluohjeita:

www.selkakanava.fi/jumppaohjeita-selalle 
www.keltaisennauhanpaiva.fi/jumppaohje_nouse.html
www.suomimies.fi/helposti_liikkeelle  
www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikkumaan

Jaettava materiaali:

 

Sivu päivitetty: 18.10.2017
 
 
 
login Synergia Foxy