Logo [Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä]
 
 
 

Liikkuminen

Monipuolinen ja säännöllinen liikkuminen harrastuksien, kodin askareiden ja muun hyötyliikunnan merkeissä edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Se myös ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia. Liikkumisen terveyshyödyt havaitaan erityisesti;

Jo yksikin liikkumiskerta saa myönteisiä vaikutuksia aikaan kehossa. Tavoitteena on ylläpitää säännöllistä liikkumista läpi elämän. Liikkumista voi lisätä arjen pienillä valinnoilla, kuten valitsemalla portaat hissin sijaan tai liikkumalla omin jaloin aina kun se on mahdollista. Voimien ja kunnon kasvaessa on hyvä lisätä liikkumisen kuormitusta saadakseen enemmän terveysvaikutuksia liikkumisesta.

UKK–instituutti suosittelee kestävyysliikunnan määräksi 2h 30 min viikossa reippaasti tai

1h 15 minuuttia rasittavalla tasolla. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään

2 kertaa viikossa. Yli 65-vuotialla korostetaan lihaskunnon ja notkeuden säilyttämistä sekä tasapainon kehittämistä. Terveyttä edistävä reipas liikkuminen kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan.

UKK-instituutti, liikuntapiirakka
Liikuntavinkkejä FSHKY:n kotisivuilta

Oman kunnan aikuisneuvonnan terveydenhoitajan kanssa voi keskustella itselle sopivista liikkumisvaihtoehdoista. Lisätietoa liikkumisesta kunnittain

Forssan terveyskeskuksessa toimii liikuntaneuvoja, jonka vastaanotolle voi hakeutua aikuisneuvonnan terveydenhoitajan kautta.

Kaupunki ja kunnat tarjoavat kattavasti erilaisia liikuntamahdollisuuksia, joista lisätietoa alla.

Forssa
Forssa, vapaa-aika ja matkailu

Humppila
Humppila, kulttuuri- ja liikunta

Jokioinen
Jokioinen, vapaa-aika

Tammela
Tammela, palvelut

Ypäjä
Ypäjä, vapaa-aika ja liikunta

 

Sivu päivitetty: 20.07.2018
 
 
 
login Synergia Foxy