Logo [Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä]
 
 
 

Suun ja hampaiden kotihoito

Harjaa hampaasi kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnalla. Puhdista myös hammasvälit hammaslangalla, -tikulla tai -väliharjalla.

Syö ateriat säännöllisesti 5–6 kertaan päivässä ja vältä jatkuvaa napostelua, joka on tavallisin hampaiden reikiintymisen syy. Monipuoliset ja säännölliset ateriat vähentävät napostelun tarvetta.

Käytä ksylitolipurkkaa tai –pastilleja säännöllisesti. Jokainen syöntikerta aiheuttaa suussa happohyökkäyksen, jolloin suun pH-arvo laskee ja hampaiden kiille pehmenee altistuen reikiintymiselle. Ksylitolipurkka tai -pastilli katkaisee happohyökkäyksen ja onkin tärkeää, että ksylitolia käytetään jokaisen aterian jälkeen.

Suomalaisten karkin syönti ja makean kulutus on lisääntynyt ja herkuttelu arkipäiväistynyt. Sipsit, karkit ja limsat kuuluvat kuitenkin edelleen vain herkkuhetkiin. Joka päivä ei ole juhlapäivä vaan karkkipäivä on edelleen suositeltava tapa. Karkkipäivänäkin makeaa tulisi kuitenkin syödä kohtuudella.

Pienillä lapsilla yleisimpiä sokerinlähteitä ovat karkkien lisäksi makeutetut maitotuotteet, sokeroidut juomat ja mehut, aamiaismurot sekä sokeroitu kaakao. Näidenkin tuotteiden käyttötiheyteen kannattaa kiinnittää huomiota.

Yleinen harhaluulo on, että tuoremehut ja light-juomat ovat hampaille parempia kuin sokeriset mehut ja limsat. Nämä ovat kuitenkin hyvin happamia ja happamuus aiheuttaa hampaiden kiilteen liukenemista eli eroosiota. Eroosio on palauttamaton vaurio, sillä kulunutta kiillettä ei saa takaisin. Janojuomiksi ja päivittäin nautittaviksi happamat juomat eivät sovi. Paras janojuoma on vesi.

 

Sivu päivitetty: 05.04.2016
 
 
 
login Synergia Foxy